Thursday, December 06, 2012

Blodprøvetolking for vanlig folk

Den siste tiden har jeg badet rundt i blodprøvene til Bilbo. Selvsagt gjør vetrinærene en god jobb, men fint alikevel å kunne vite litt mer om verdiene, hva det betyr og hva de påvirker.

Jeg ber alltid om å få tilsendt alle prøver og journaler på mail (gammel vane fra jeg selv har vandret rundt på repeat i helsevesnet) og ville gjerne tipse om denne siden.


http://www.sentrallaboratoriet.no/info.htm#a

Dette er altså en alfabetisk oversikt (med forkortelser) om alle blodprøver som vanligvis gjøres på dyr og herunder hund. Hver prøve står beskrevet i detalj. Noe av det er litt latin, men stort sett så man forstår.
For faktanerder som meg er dette interessant lesing!
Å ha en syk hund er ingen lek!
Om du har en syk hund og vil vite mer om blodprøve så håper jeg du får nytte av linken. Mye av de samme prøvene brukes på mennesker og :)


Her er et utsnitt fra bokstaven A:

No comments: